fredag den 6. juli 2007

Peter Øvig Knudsen og Rosenkjærprisen

Når jeg gerne vil læse Peter Øvig Knudsens bog om Blekingegadebanden, så er det fordi jeg med stor begejstring har læst hans bøger fra besættelsen om stikkerlikvideringerne og den danske torturbøddel Uffe Birkedal. For de bøger modtog Peter Øvig Rosenkjærprisen i 2004.

Rosenkjærprisen er DRs formidlingspris, der tildeles en fremtrædende forsker eller kulturpersonlighed, der har formidlet et vanskeligt emne på dansk. Der følger en pengepræmie med på 25.000 kroner, men prismodtageren forpligter sig så samtidig til at holde 6 radioforedrag om sit emne. Og Peter Øvigs foredrag er blændende.

Du kan høre foredragene på DRs hjemmeside:

www.dr.dk/P1/rosenkjaer/Peter%20Øvig%20Knudsen

Siden Peter Øvig Knudsen fik Rosenkjærprisen, så synes jeg nok at det er gået ned af bakke med valget af prisvinderne. Foredragene af hjerneforsker Peter Lund Madsen var ikke så inspirerende som jeg havde håbet. Det var da meget interessant, men det var lidt en sludder for en sladder - dog på et noget højere plan end Johannes Møllehave. Og astrofysiker Anja C. Andersens foredrag om stjernerne og galakserne har jeg ikke orket at høre endnu.

I save for a rainy day. Hmm, måske i morgen?

Ingen kommentarer: