lørdag den 3. maj 2008

Fælledparken og 1. maj

Jeg har været i Fælledparken det meste af dagen. Vi plejer at holde til på plænen overfor Familieboden. Der sad jeg også i dag med ryggen mod den hvide marmorsøjle. Det er den, der er rejst af, nej... lad mig gengive hele mindepladen: "Politikeren, F.J. Borgbjerg (1866-1936) af Svend Lindhart (1898-1989), opstillet 1939, Københavns Kommune - Socialdemokratisk Forbund".

Jeg sad i solen med kaffe og sandkage med softice og lyttede til P1 Buisness. Det er ellers ikke mit favorit program, men i dag var meget underholdende. Gæsterne - eller kombatanterne - var den nye formand for LO, Harald Børsting og chefen for Den Kristlige Fagforening, Søren Fibiger Olsen. Børsting gjorde det såmen meget godt. Det var den drevne nordjyde mod en mere forretningsorienteret Fibiger Olsen.

Fagforeningstemaet er jo aktuelt nu hvor det lige har været den 1. maj. Vi plejer altid at høre Jan Toftlunds "Første Maj" for fulde gardiner. I år regnede det i stride stømme på kampdagen. Vi var lige ovre og vende og spise et kræmmerhus med de lækre spanske sukker stænger. Og så kunne vi ellers vrides og hænges til tørre som druknede mus. Som jeg i dag fortalte damen i Familieboden, så var det forbløffende hurtigt man havde fået ryddet op efter festen. I går flød det med affald over alt. Og sidste år varede det en hel uge inden der så bare nogenlunde ud. I dag var der som blæst. Pænt og rent. Jeg tror, at man har fået hjælp af maskiner denne gang. Ret smart. Hvem giver gå og samle affald op?

Ingen kommentarer: