tirsdag den 7. august 2007

På sommerferiekoloni med børnene fra den lokale skole

Sidste år var jeg afsted på sommerferiekoloni med børnene fra den lokale skole. Jeg har en veninde, der arbejder som lærer på skolen og hun spurgte om jeg ikke havde lyst til at tage med. De stod lige og manglede en voksen. Jeg havde mulighed for at tage min søn med, så jeg sagde ja tak og fik min ilddåb som pædagogisk medhjælper, som det hedder i kontrakten.

Og her i weekenden er jeg netop kommet hjem fra endnu en sommerferiekoloni. Ferie og ferie, det er nu så meget sagt. Det er hårdt at være med på sådan en tur. Man kommer sent i seng og står tidligt op. Og der er hele tiden noget at se til. Sidste år havde jeg en forestilling om at jeg nok fik læst en masse om aftenen, men der gik fire eller fem dage før jeg havde overskud til at ringe hjem til min kæreste. Puha.

I år havde jeg knap så store forventninger, men jeg fik da læst det sidste af Harry Potter og fangen fra Azkaban. Og så læste jeg historie for de små. Vi læste hele første bind af Bjarne Reuters Kaptajn Bimse og Goggeletten - det er den hvor Anna og Hr. Johnson henter Sorte Sofie og blandt andet møder Fedtegreven fra Odsherred.

Både sidste år og i år var der lidt flere udfordringer end på en almindelig koloni. Vi havde nemlig en M-klasse med. Det vil sige en modtagelsesklasse for børn med en anden etnisk baggrund. Det giver naturligvis nogle ekstra kommunikationsvanskeligheder, men det er også med til at sætte en sund kulør på kolonien og give nogle rigtig gode oplevelser.

Lad mig komme med et eksempel fra sidste år: Vi voksne havde arrangeret et natløb for børnene, hvor vi havde låst dørene ind til huset. Nu var det så op til børnene at løse nogle opgaver og på den måde finde nøglen, så vi kunne komme ind. To af børnene fra M-klassen vidste ikke hvad et natløb var, men de var klar over at hele kolonien ikke kunne komme ind i huset. Derfor problemløste de på deres egen måde. De løb om bagved, kravlede op på taget og ind gennem et vindue. Og inden vi kunne nå at vise vej til den første post, så var døren åbnet.

Godt gået! Selv om vores natløb gik i vasken. Vi klarede den nu alligevel ved at improvisere, men det er en anden historie, hehe ;-)

At få nogle af de to-sprogede børn med på koloni er et genialt integrationstræk. Og det burde foldes mere ud og brede sig til andre skoler. Børnene får kendskab til den danske kolonikultur, de lærer de andre børn på skolen at kende, og omvendt så oplever de danske børn at dem fra M-klassen slet ikke er så mærkelige at være sammen med. Og så er det jo noget der fortsætter efter kolonien, når børnene mødes i skolen efter ferien.

I begyndelsen holder børnene sig naturligvis til dem de kender, men efterhånden leger de, bader og spiller bold på tværs af alder, sprog og kultur. Det er fantastisk at opleve. Allerede i bussen fandt min søn sammen med en dreng fra Iran og en fra Kenya. De boede på værelse sammen og havde det rigtig sjovt.

Det kan nu ikke betale sig at tage med for pengenes skyld. Det er ikke meget man får for sådan en tur. Og det er en skam. Dem der tager med på koloni gør et rigtig godt stykke arbejde, og de er med til at skabe nogle gode oplevelser for børnene. Og ofte er der børn med som ellers ikke ville komme ud på ferie. Den indsats synes jeg nu godt at vi kunne lønne lidt mere end vi gør.

Jeg er med på koloni, fordi jeg gerne vil bruge noget af det overskud jeg har på at styrke integrationen og det sociale arbejde i mit nærmiljø. Det er faktisk nogle vigtige broer der bliver bygget på sådan en koloni.

Vi ses til næste år!

Ingen kommentarer: