fredag den 23. maj 2008

Mosaikmordene - mere Dante

Det var hurtigt, men man kan vel ligeså godt få det overstået med det samme. Jeg har lånt endnu en (forhåbentlig ikke) elendig bog af Giulio Leoni. Den har titlen "Mosaikmordene".

Pligtlæser, masochist, selvpiner - ja, jeg er vel lidt af det hele. Men jeg er så begejstret for ham Dante, at min holdning nok er den at det trods alt er bedre at læse ti dårlige Dantebøger end at gå glip af én enkelt god Dantebog.

Nu må vi se. Thomas Harder, der er italienskender og har oversat Umberto Eco, kalder den for underholdende og intelligent i en anmeldelse i Politiken. Jeg har desværre på fornemmelsen at jeg giver den kniven med tags som kedelig og dum. Nu må vi se.

Forsiden er ellers rigtig fin. Arno og Ponte Vechio, hvor Dante første gang så sin Beatrice. Måske skulle jeg genlæse Vita Nuova som poetisk støtte til mysteriet.

Ingen kommentarer: